Dag allemaal,

Het zomert… en dat merken we al van ’s morgens vroeg. Want rond de tijd van de zomerzonnewende schijnt de zon om 6 uur ’s morgens bij het wakker worden recht in mijn gezicht. Dan is er hier heel helder licht, waarin je minuscule stofjes ziet dansen. Precies lichter licht, dat naar vrijheid en vakantie ruikt.

Rond 21 juni wordt hier Inti Raymi gevierd, het feest van de zon, dat door de katholieken omgevormd werd tot het feest van Sint Petrus en Sint Paulus. Vorig weekend was het “Corpus Cristi”, terwijl we in Zambiza nog maar net rond zijn met alle feesten bij de verjaardag van “de verschijning van Sint Michiel” en de aurora-processies in de mei-maand ter ere van Maria. En in Pomasqui komen de feest ter gelegenheid van “El señor del Arbol” (Christus van de boom) weer op hang. Dat horen we aan de “buskers” die regelmatig afgestoken worden.

Maar ’t is jammer genoeg verre van allemaal feestgedruis en vakantiegevoel. In Tapori werken we dapper verder. Ja, dapper… want er is geen zomer zonder donderwolk. Er gebeurde de voorbije tijd toch één en ander dat ons hart beroert. We ontvingen onder andere geen goed nieuws van Kontinenten VZW die haar erkenning om fiscale attesten uit te schrijven verloor. Dat bracht al sinds begin dit jaar veel onrust en moeilijkheden met zich mee. Hierover lees je verder meer. En ik schrijf in Wel en wee ook weer de nodige frustraties van me af.

Gelukkig gebeurden er in de voorbije maanden ook weer veel goede en boeiende dingen, met als hoogtepunten het werk-verblijf van Hilde Pitteljon en het bezoek van een aantal ecuadoraanse artsen aan Tapori. En wanneer het even moeilijk gaat, dan haal ik me mensen of situaties voor ogen die me steeds opnieuw doen glimlachen. Als je kijkt naar de foto’s hieronder, dan is het leven weer gewoon eenvoudig, blij en goed.

Veel lees- en kijkplezier en voor iedereen een mooie vakantie!

Inge.